Palvelut

Hallun koulu

Maxinpolku 15

Koulua vuokrataan erilaisiin tilaisuuksiin lasten syntymäpäivistä eripituisiin leireihin. Koululla on varusteltu keittiö (hella/uuni, apk, mikro, kahvinkeitin, vedenkeitin, astiat), ruokasali, "juhlaluokka", joka soveltuu myös kokouksiin, "liikuntaluokka" puolapuineen ja köysineen, museoluokka (ja saunatilat, jotka eivät remontin takia ole tällä hetkellä käytössä). Koulun pihapiirissä: jääkiekkokaukalo, tenniskenttä, valaistu pururata/hiihtolatu, lentopallokenttä, pesäpallokenttä/hiekkakenttä, koripallokenttä, opastettu luontopolku n. 2 km

Historiaa: Kuntakokouksen uusien koulujen perustamissuunnitelman mukaisesti, Hallun kansakoulu aloitti toimintansa syyslukukauden 1904 alussa. Toiminta aloitettiin vuokrahuoneistossa Hallun Nohkolassa. Ensimmäiseksi opettajaksi valittiin Frans Fredrik Punovuori. Uuden koulun tonttisuunnitelmia vaikeutti Kodjalan mahdollinen liittäminen Laitilaan. Lopulta oli kuitenkin ryhdyttävä rakennustoimiin ja alkajaisiksi erotettiin Suutilan rälssitalosta koulutontti, Luukkalan Piettervainion mäeltä, joka sai nimen Päivölä. Lahden koulun muuallakin mallina olleet piirrustukset eivät kelvanneet Hallun piiriläisille, vaan koulu rakennettiin käsityönopettaja S. Ristilän riitingin mukaan. Koulu valmistui syyskuussa 1911 urakoitsija Oskar Lundgrenin toimesta. Oppivelvollisuuden voimaan tultua oppilasluku kasvoi ja tarvittiin lisärakennus, joka valmistui vuonna 1923. 1950-luvun lopulla koululle rakennettiin pannuhuone keskuslämmityskattiloineen. 14.12.2009 Uudenkaupungin kaupunginvaltuusto lakkautti äänestystuloksen 22-21 jälkeen viisi lähikoulua; Haapaniemen, Hallun, Lahden, Pohjoiskulman ja Seikowin koulut.
Kyläyhdistys ja vanhempainyhdistys taisteli koulun puolesta viimeiseen asti, mutta Hallun koulun historia koulurakennuksena päättyi kevätjuhlapäivänä 5.6.2010.

Kyläyhdistys osti koulun kaupungilta maapohjineen 25.8.2011.

lähteet:
Alifrost, Nallinmaa-Luoto;Kalannin historia, Uudenkaupungin kaupunki 1999, Gummerus Jyväskylä s. 522-524
Lalla Urpo toim., Hallun koulupiirin kylätoimikunta; Hallun läänissä elettiin jo kivikaudella, Kyrön kirjapaino 1989 s.54-61
Pohjola Matti A. toim., Kalannin kunta; Pan sanas orrem pääl Kalannin kotiseutulukemisto. Uudenkaupungin kirjapaino 1982, s.220-221

Kota

Kotaan mahtuu n. 25 ihmistä, kota on vuokrattavissa joko yksinään tai yhdessä koulun wc ja keittiötilojen kanssa.

Kodassa on sähköt.

KAUKJÄRVEN SAUNA/UIMARANTA
Kaukjärven sauna on Hakavan kyläyhdistyksen ja Sairisten pienviljelijäyhdistyksen omistama ja vapaaehtoisten avulla ja täysin talkoovoimin ylläpitämä yleinen sauna kaupungin omistamalla Kaukjärven uimarannalla Kalannissa. Talkoovoimin sauna ja uimaranta pidetään siistinä ja kunnossa ja sauna lämpimänä kesäkaudella. (talvella avantouimarit).
Huolehdithan omalta osaltasi alueen siisteydestä.
Laitetaan roskat roskiin ja tumpit niille varattuun astiaan. Jokainen huolehtii myös, että saunan käytön jälkeen siellä on vettä ja puita seuraavalle!
Vapaaehtoisia saunanhoitajia tarvitaan tänä kesänäkin, joten kaikki saunaa käyttävät tai muuten vapaaehtoiset voivat ilmoittautua saunan hoitovuoroon.
Sauna avataan KESÄ-ELOKUUSSA n. klo 16 ja suljetaan klo 21, poikkeuksena lauantait, jolloin suljemme saunan jo klo 20. (juhannuksena suljettu)
TOIVOMME UIMAREIDEN KUNNIOITTAVAN SAUNAN SULKEMISAIKAA JA LOPETTAVAN SAUNAN KÄYTÖN KLO 21/20 MENNESSÄ, JOTTA VAPAAEHTOINEN SAUNANHOITAJA SAA TEHTYÄ SIIVOUKSET JA SULKEMISET AJALLAAN. Näin saamme jatkossakin vapaaehtoisia hoitamaan saunaa ja pidettyä sen auki kaikille kaupunkilaisille. KIITOS!

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita