Vakiveto

Vakiotraktoreiden vetokisat

VAKIOTRAKTOREIDEN VETOKISAT on taas kisattu.

KIITOKSET KAIKILLE MUKANA OLIJOILLE, KILPAILIJOILLE, KATSOJILLE JA TALKOOVÄELLE SUURI KIITOS!

TULOKSET LÖYDÄT TÄSTÄ LINKISTÄ

SARJAT tänä vuonna ovat

* ALLE 3,3 L vedettävä paino 5000 kg
* ALLE 4 L vedettävä paino 8000 kg
* ALLE 5 L vedettävä paino 14000 kg
* YLI 5 L vedettävä paino 18000 kg                         * YLI 7 L  vedettävä paino 24000 kg

SÄÄNNÖT on UUSITTU

ennakkoilmoittautuminen kylayhdistyshakava@gmail.com tai facebookin kautta yksityisviestillä tai 0505228128 tekstiviestillä, 18.8 mennessä!(https://www.facebook.com/Vakiveto/).

Kisapäivänä jälki-ilmoittautumiset klo 9 mennessä paikan päällä! Tämän jälkeen ei ole mahdollista enää ilmoittautua kisaan.

pääsymaksu kisa-alueelle :

aikuiset ( yli 12 vuotiaat) 10 €
lapset 3-12 v. 5 € (sis liikennekaupungin ja pomppulinnan)
alle 3 v. ilmaiseksi

LAPSILLE on tänäkin vuonna pomppulinna sekä tuttu liikennekaupunki, jossa pääsee ajamaan autoilla. Lapset pääsevät tällä kertaa kisaamaan tuunatuilla lelutraktoreilla, joista parhaimman näköiset tuunaukset palkitaan, tuo siis oma kotona tuunattu traktorisi mukaan ja ilmoita se kisaan.

Sen lisäksi, että parhaiten kisassa pärjänneet traktorit palkitaan, valitsee yleisö tänä vuonna parhaimman näköisen kisatraktorin. Nyt siis kannattaa laittaa kisatraktorit kuntoon.

Kisa-alueella myydään makkaraa sekä kisakioskista voi ostaa kahvia, virvokkeita, pullaa, karkkia ym.

Parkkialue sijaitsee porttien sisäpuolella ja sisältyy hintaan. Liput myydään portilla suoraan autoihin.
Varaathan tasarahan, niin jono kulkee nopeammin.
Kisa-alue: Mannersuon teollisuusalue, Kalanti, Laitilan vihanneksen takana. Kalannin keskustasta n. 1 km Laitilaan päin. Opasteet Uki-Laitila tiellä.

KISOJEN HISTORIAA:

80 -luvulla kehitettiin Kalannissa koko perheen päivätapahtuma "vetokisat". Tuota perinnettä on jatkanut Kyläyhdistys HAKAVA ry, kehittämällä tapahtumaa, joka edelleen huipentuu huumoripitoiseen traktoreiden kiihdytyskisaan ! Vetokisoissa nähdään erilaisia traktoreita, niin kisaamassa kuin näytilläkin kisa-alueella.
Kyläyhdistys HAKAVA  on vuosien varrella järjestänyt vakiotraktoreiden vetokisat talkootyönä jo 14 kertaa. Vetokisat järjestetään perinteisesti joka toinen vuosi täysin talkootyönä kyläyhdistyksen alueen väen voimin ja tapahtuman onnistumisesta täytyykin lausua iso kiitos talkooväelle, sponsoreille sekä tapahtumaa seuraamaan tulleelle yleisölle sekä tietenkin kisaan osaa ottaneille kuskeille. Paikalle on yleensä kerääntynyt n. 1000 katsojaa eri puolilta Vakka-Suomea. Lapsille on tapahtumassa järjestetty omaa ohjelmaa. Vetokisoissa löytyy kaikille ohjelmaa, se on koko perheen tapahtumapäivä, jossa lapsillekin löytyy tekemistä vanhempien seuratessa kisaa.

Vakiotraktoreiden vetokisoissa tavalliset traktorit kiihdyttävät kilpaa vajaan sadan metrin matkan. Kilpailuissa kaksi traktoria lähtee samanaikaisesti liikkeelle ja kilpailusuoran nopeimmin ajanut kuljettaja pääsee jatkamaan kilpailua toisten erien voittajien kanssa. Kilpailuluokka määräytyy litrojen mukaan. Säännöt on uusittu tämän vuoden kisoihin ja löytyvät näiltä sivuilta (laita hiiri yläpalkin vakiveto-sanan päälle). Aluksi kaikki vetävät 2 vetoa ja finaaliin pääseville tulee yhteensä 4 vetoa.

Vedettävän kuorman paino määräytyy sarjan mukaan. Suurimmassa sarjassa vedettävälle lastille kertyy painoa 24 tonnia! Peräkärryjen painolastina käytetään sepelimursketta
Kilpailemaan pääsee jokainen yli 15 vuotias, jolla on traktori (traktorin ajokortti). Traktorin vetokoukun ja jarrujen sekä vakuutuksen on oltava kunnossa.